Alliance Française Halifax (AFH) respects your privacy: all our platforms are secure and we will never share your personal information.

All AFH students will be automatically subscribed to our weekly newsletter and to have access to Culturethèque: the online library. AFH is a scent-free environment.

Please note that all prices and dates are subject to change without notice.

L’Alliance Française Halifax (AFH) respecte votre vie privée : vos données personnelles sont gérées sur des plateformes sécurisées et nous ne les partageons jamais.

Tous les apprenants de l'AFH seront automatiquement inscrits à l’infolettre hebdomadaire et à Culturethèque : la bibliothèque en ligne. AFH est un espace sans parfum.

Veuillez noter que tous les prix et toutes les dates peuvent changer sans préavis.

FRENCH CLASSES – GENERAL PUBLIC
PLACEMENT TEST

A diagnostic placement test (Ev@lang) is available for $20.00. It includes a 3-part online assessment. A telephone meeting to assess oral proficiency can also be booked if necessary.

Ev@lang products are not refundable.

PAYMENT

​Full tuition and fees (yearly registration, books or online materials) are due prior to first day of class.

Reservations will be held up until one week prior to the first day of class, but do not guarantee a place in the class.

A yearly registration fee ($25.00) is mandatory and enables access the centre’s resources: Mondiathèque and Culturethèque.

No GST is applied to tuition fees.

Payment can be made by cash, cheque, online, Interac, Visa or MasterCard.

A $50.00 fee will be charged for “non-sufficient funds” (NSF) cheques.

When an employer is paying for an employee’s course fees, an invoice will be issued at the time of registration.

DISCOUNTS

Early Bird Special: 10% discount automatically applied to our General French Courses for learners registering in back-to-back sessions. Please see calendar for the applicable Early Bird period.

Active AFH Members: 10% discount on General French Courses.

Canadian Armed Forces: 10% discount on General French Courses with valid military ID.

No accumulation of discounts is possible.

CANCELLATION

​24-hour cancellation policy in place for private and semi-private classes or the fee for the class will be invoiced.

Group classes could be cancelled if the minimum number of participants is not met.

CREDIT
  • Credit will not be granted for missed classes.
  • If withdrawal from a course for reasons beyond learner’s control is necessary, credit is granted for remaining instructional hours after written notice of withdrawal is provided to AFH. All classes up to and including day of credit note request will be deducted from the remaining instructional hours.
  • An administration fee of $ 25.00 will be deducted from the amount of the credit note.
  • Books and yearly registration fee will be deducted from the credit note.
  • Credits will only apply towards registration for another course.
  • Credits cannot be transferred to another person
  • Credits are valid for the current year only.
  • Students are not entitled to a credit note for a course where a previous credit was used as full or partial payment of course fees.
REFUNDS
  • All tuition fees are non-refundable unless a student provides AFH with written notice that he/she intends to withdraw from a course at least 1 week prior to the start of the applicable session or 1 week prior to the start of the class.
  • An administration fee of $50.00 will automatically be deducted from the refund amount.
  • Yearly registration fees and books are not refundable.
ELIGIBILITY TO THE NEXT LEVEL

Eligibility to the next level depends on:

  • Attendance
  • End of session quiz results
  • Instructor’s approval

AFH reserves the right to request that a student repeat a course if deemed necessary.

COURS DE FRANÇAIS – TOUT PUBLIC
TEST DE POSITIONNEMENT

Un test diagnostique de positionnement (Ev@lang) est disponible pour 20,00 $. Ce test comprend 3 parties en ligne. Un test de positionnement oral peut être programmé au besoin.

Les produits Ev@lang ne sont pas remboursables.

CONDITIONS DE PAIEMENTS

Les frais (scolarité, inscription, livres et/ou matériel en ligne) doivent être réglés avant le début de la classe.

Toutes les réservations seront maintenues jusqu’à une semaine avant la première classe, mais ne garantissent pas une place.

Frais d’inscription annuels obligatoires de 25,00 $. Ils donnent accès aux ressources du centre : Mondiathèque et Culturethèque.

La TPS n’est pas appliquée sur les frais de scolarité.

Le paiement peut être fait en espèces, par chèque, en ligne, Interac, Visa ou Mastercard.

Un frais de 50,00 $ sera retenu pour les chèques sans provision.

Dans le cas où l’employeur paie les frais de scolarité de l’apprenant, une facture sera envoyée au moment de l’inscription.

RÉDUCTIONS

​Promotion “Early Bird” : réduction de 10 % appliquée automatiquement lors de l’inscription à un cours de Français général pour les apprenants qui se réinscrivent. Consultez le calendrier des cours pour connaître la période où la promotion sera appliquée.

Membres actifs de l’AFH : réduction de 10 % pour tous les cours de Français général.

Les Forces armées canadiennes : rabais de 10 %

Il n’y a pas de possibilités de cumul des réductions.

CONDITIONS D'ANNULATION

​L’annulation des cours privés et semi-privés requiert un préavis de 24 heures. Passé ce délai, le coût de la classe sera dû.​​

L’AFH se réserve le droit d’annuler une classe s’il n’y a pas le nombre de participants nécessaires.

CRÉDIT
  • Aucun crédit ne sera accordé pour les cours manqués.
  • Si un apprenant doit de se retirer d’un cours pour des raisons hors de son contrôle, le crédit peut être accordé après réception d’un avis écrit de retrait. Tous les cours jusqu’à la date de la demande du crédit incluse seront déduits des heures de cours restantes.
  • Un coût administratif de 25,00 $ sera déduit de la valeur du crédit.
  • Les livres et le coût d’inscription annuel seront déduits du crédit.
  • Les crédits ne s’appliqueront que pour une participation/inscription à un autre cours.
  • Les crédits ne peuvent pas être transférés à une autre personne.
  • Les crédits sont valables pour l’année en cours seulement.
  • Les apprenants ne peuvent recevoir un crédit pour un cours si un précédent crédit a été utilisé pour payer complètement ou partiellement les frais de scolarité.  
CONDITIONS DE REMBOURSEMENTS
  • Tous les frais de scolarité ne sont pas remboursables à moins que l’apprenant fournisse un avis écrit à l’AFH faisant état de son intention de se retirer d’un cours au moins une semaine avant le début de la session ou une semaine avant le début du cours.
  • Un coût administratif de 50,00 $ sera automatiquement déduit du montant remboursé.
  • Le coût d’inscription annuel et les livres ne sont pas remboursables.
CONDITIONS D’ADMISSIBILTÉ

L’admissibilité au cours du niveau supérieur dépend de :

  • L’assiduité
  • Les résultats aux tests de fin de session
  • L’approbation de l’instructeur

L’AFH se réserve le droit de demander à un apprenant de recommencer une session si cela est jugé nécessaire.

TESTS AND DIPLOMAS
  • Registration fees for Tests and Diplomas are not refundable.
  • Tests: In case of scheduling conflicts, change date will only be accepted up to seven (7) business days before the test date.
  • DELF-DALF Diplomas: DELF DALF is a national exam, therefore the dates are fixed and cannot be changed under any circumstances.
  • DELF-DALF Diplomas: A minimum of 50/100 is required to pass. A candidate cannot sit for the same level again unless they officially waive their results. (This process can take up to 3 months). In this case, the diploma will be destroyed and the grades will be erased.
  • In the case where a candidate is not allowed to enter the exam room (for example a candidate without a valid ID), fees will not be refunded and a new application will be required after one (1) month.
  • Payment must be made in full at the time of registration.

No refund or credit will be granted under any circumstance past the aforementioned deadlines, unless AFH needs to cancel a session of tests, in which case an alternative exam date will be offered, or a full refund will be granted.

TESTS ET DIPLÔMES
  • Les frais d’inscriptions aux tests et aux diplômes ne sont pas remboursables.
  • Tests : En cas de conflit horaire, les changements de date seront acceptés jusqu’à 7 jours ouvrables avant la date de l’examen.
  • Diplômes DELF-DALF : les sessions ont lieu aux mêmes dates au Canada. Les dates ne peuvent donc pas être modifiées.
  • Diplômes de DELF-DALF : un candidat ne peut pas repasser un diplôme du même niveau (50/100 minimum) à moins de renoncer à son diplôme. (Délais de 3 mois) Dans ce cas, le diplôme est détruit et les notes sont effacées.
  • En cas d’interdiction d’entrer dans la salle d’examen (par exemple pour un candidat sans pièce d’identité), les frais d’inscriptions ne seront pas remboursés et une nouvelle demande devra être effectuée après un (1) mois.
  • Le paiement complet est exigé au moment de l’inscription.

Aucun avoir ou remboursement ne sera accordé en dehors des cas cités ci-dessus sauf en cas d’annulation par l’AFH, auquel cas une autre date sera proposée, ou le remboursement complet sera effectué.

CULTURAL EVENTS
  • Ticket prices are set by AFH. Accepted methods of payment are: cash, credit card (Visa, Mastercard), debit cards or online payments including Interac.
  • Tickets are not exchangeable nor refundable. In the event of cancellation, AFH will offer a credit for a future event.

AFH is not liable for any damages, accident or loss that occur before, during or after the event.

ÉVÉNEMENTS CULTURELS
  • Le prix des billets est fixé par l’AFH. Les moyens de paiement acceptés sont : en espèce, par chèque, en ligne, Interac, Visa ou Mastercard.
  • Les billets ne sont ni échangeables ni remboursables. En cas d’annulation, l’AFH peut proposer un crédit sur un événement futur.

L’AFH n’assume pas de responsabilité pour les dommages, accidents ou pertes survenus avant, pendant et après l’événement.